Już drugi rok z rzędu przychodzi nam spędzać Międzynarodowy Dzień Teatru w zamknięciu i przy opustoszałej widowni. Peszy nas to i niepokoi, bo Teatr a tym bardziej Jego święto ma sens tylko w obecności Widzów. Nie mniej jednak w tym Dniu świątecznie myślimy o naszej historii i dorobku starając się uzmysłowić sobie nasze miejsce w wielkim świecie Teatru i podbudować się przeświadczeniem o trwałym śladzie jaki w nim zostawiamy. Pragniemy sie dziś tymi spostrzeżeniami podzielić z naszymi Widzami. Zawiera je w okolicznościowym tekście nasza koleżanka – Agnieszka Wyszomirska. Zachęcamy – czytaj dalej +

 

Na niewielkich scenach mogą się dziać rzeczy wielkie

Teatr Rampa to jedna ze scen Warszawy, na której głośno rozbrzmiewa muzyka, ale i która od wielu lat jest rozpoznawalna dzięki repertuarowym hitom. Połączenie widowiska teatralnego z koncertem przyciągnęło tu nowe pokolenie widzów. Wielu z nich odwiedza nas regularnie od ponad 20 lat.

Ta najwierniejsza publiczność stawia na rozwijany przez dziesięciolecia nurt muzyczny a zwłaszcza na dobrą muzykę i znane przeboje legendarnych grup muzycznych w najlepszych wykonaniach. Trend ten rozpoczęła ogromna popularność kultowego rock musicalu „Jeździec burzy” w reż. Arkadiusza Jakubika granego w Rampie w latach 2000-2017, który – mimo 3 lat nieobecności w repertuarze – jest ciągle kojarzony z nazwą teatru z racji charyzmy i głosu wykonawcy roli Jima Morrisona oraz dynamicznego koncertowego wykonania przebojów The Doors. Można zaryzykować stwierdzenie że długofalowy sukces tego rock musicalu nastawił nowe pokolenie publiczności na kolejne muzyczne propozycje z najwyższej półki. Rozwijająca się od września 2012 roku Scena Muzyczna naszego teatru kierowana przez Jakuba Wociala, doprowadziła w 2014 roku do prapremiery tym razem broadwayowskiego rock musicalu pt. „RENT”, widowisk muzycznych „Rapsodia z demonem” z przebojami Queen czy „Twist and Shout” z hitami The Beatles. Pojawienie się w 2016 r. na Dużej Scenie Teatru Rampa rock opery „Jesus Christ Superstar” świadczyło także o kolejnym przełomie. Oto po musical wszech czasów sięgnął po raz pierwszy skromny teatr bez wielkiej sceny i nowoczesnego zaplecza technicznego, a Jakub Wocial i Santiago Bello zaproponowali autorską kameralną inscenizację tego tytułu, która dzięki swej oryginalności i przekazowi przez 5 sezonów była najbardziej oczekiwanym i rozchwytywanym przedstawieniem w Warszawie. Doczekała się także stworzenia siostrzanej wersji dla Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

Wspaniałym potwierdzeniem artystycznej drogi obranej przez nasz teatr w ostatnich kilkunastu latach było uzyskanie w lutym 2019 r. tytułu Teatru Roku 2018 w plebiscycie Warszawiaki 2018. Nagroda nie tylko prestiżowa ale przede wszystkim cenna, bo uzyskana dzięki największemu poparciu widzów i fanów teatru, którzy osobiście na nas głosowali. Pokonaliśmy wtedy 9 scen, w tym największy rozrywkowy teatr stolicy. To uznanie widzów zostało potwierdzone raz jeszcze w roku 2020 zdobyciem 2. miejsca w plebiscycie Warszawiaki 2019 imponującą liczbą głosów pozostawiającą podobne nam teatry daleko w tyle. Bycie tuż za największym w Warszawie teatrem muzycznym, ze śladową różnicą głosów, odebraliśmy także jako ważne osiągnięcie i zachętę do dalszego rozwoju. Zostaliśmy utwierdzeni w tym, że Teatru Rampa – takiego jak dziś – chcą mieszkańcy Warszawy – teatru opartego na 3 ważnych filarach.

Pierwszy z nich stanowią wspomniane już spektakle muzyczne i musicalowe zaskakujące recenzentów i widzów wspaniałym poziomem wykonania, które od kilku sezonów są nominowane do prestiżowego konkursu Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury honorujące artystów najlepszych scen muzycznych w Polsce.
Jesteśmy dumni, że wśród wykonawców i twórców naszych spektakli znajdują się zdobywcy tych nagród w różnych kategoriach: Jakub Wocial – Najlepszy Wokalista Musicalowy 2018, Santiago Bello – Najlepszy Tancerz Musicalowy 2019 i Dorota Sabak – laureatka tej Nagrody za Najlepsze Kostiumy 2019. W 2020 roku grono laureatów tej prestiżowej nagrody wzbogaciły się o nasze 2 kolejne artystki: Paulinę Janczak – Najlepszą Wokalistkę Musicalową oraz Ewelinę Kruk – Najlepszą Tancerkę Musicalową. W zespole twórców sukcesu Sceny Muzycznej nie można pominąć Jana Stokłosy – znakomitego kompozytora i aranżera koncertów, kierownika muzycznego wielu widowisk. To ich wspólny artystyczny wysiłek docenili widzowie głosując na „Twist and Shout”, który w plebiscycie Musicalove.info wśród kilkunastu tytułów z całej Polski zdobył 3 miejsce wśród premier sezonu 2018/2019.

Te spektakle były i są znakomitym dowodem na to że pasja i profesjonalizm twórców mogą zrealizować wielkie wyzwania i znaczące sukcesy w praskim teatrze z niedużymi scenami, przyczyniając się do popularyzacji muzycznego oblicza Teatru Rampa. Oblicze to przybliżamy już od kilkunastu lat także naszym najmłodszym widzom poprzez musicale familijne i bajki muzyczne będące nowoczesnymi adaptacjami sprawdzonej dziecięcej klasyki. Stanowią one dorobek Sceny Dziecięco-Młodzieżowej stworzonej przez Cezarego Domagałę obecnego dyrektora artystycznego Rampy. Propozycje tej sceny chętnie wybierają nauczyciele i rodzice, kierując się ich wartościową, piękną językowo treścią oraz ciekawą, rozśpiewaną i roztańczoną formą realizacji. „Tajemniczy ogród”, „Awantura o Basię”, „Dzień dziecka”, „O dwóch takich, co ukradli księżyc” to tytuły, które zachwycają całe rodziny. To rodzice i nauczyciele przekazują sobie opinię, że w Rampie znaleźć można profesjonalne i wartościowe spektakle muzyczne dla dziecięcej widowni wzbogacone często warsztatami lub spotkaniami z aktorami. Potwierdził to także portal czasdzieci.pl przyznając nagrodę Złotego Słonecznika 2018 przedstawieniu „Babcia mówi pa, pa” w kategorii Sztuki Wizualne. Jesteśmy przekonani, że spektakle dziecięce obecne regularnie w naszym teatrze od 2 dekad ukształtowały kilka pokoleń widzów nie tylko w Warszawie. Miały w tym swój udział także spektakle Młodzieżowo-Dziecięcego Teatru Muzycznego Tintilo prowadzonego przez niezapomnianą Teresę Kurpias-Grabowską i afiliowanego przez nasz teatr.

Obok Sceny Musicalowej i Sceny Familijnej charakter naszego teatru uzupełnia Scena Kameralna, ze swoimi ostatnimi perełkami wśród spektakli muzycznych oraz sztuk muzyczno-komediowych. Mowa tu o „Cafe Sax” z piosenkami Agnieszki Osieckiej w nowych aranżacjach Pawła Steczka czy spektaklu Joanny Szczepkowskiej „EVA”, w który Dorota Osińska pięknie i wzruszająco przeprowadza widzów przez legendę utalentowanej Evy Cassidy. Najnowsze pozycje tej sceny to napisana specjalnie na zamówienie Rampy komedia Tomasza Jachimka „Na wschód od Hollywood” którą z kabaretowym zacięciem wyreżyserował Jerzy Jan Połoński oraz komedia młodej dramaturżki Doroty Wójtowicz „Miłość jako jednostka chorobowa” wyreżyserowana z fantazją przez Grzegorza Mrówczyńskiego i przynosząca nieco tak potrzebnego uśmiechu w trudnych czasach pandemii.

Choć Dzień Teatru przypadł nam w tym roku na smutny i trudny szczyt pandemii, mamy nadzieję, że to przyszłoroczne święto uczcimy już jednym z naszych nowych lub znanych i lubianych spektakli – tym, na który najbardziej czekają nasi Widzowie.

                                                     Agnieszka Wyszomirska
                                                     rzecznik prasowy
                                                     Teatru Rampa